بستن

سبد خرید شما خالی است.

آموزش نگهداری و راه اندازی استخر

آموزش نگهداری و راه اندازی استخر

۵, مهر ۱۴۰۱ اخبار علمی مقالات آموزشی امیر کریمی

یکی از مهم ترین موضوعاتی که بعد از ساخت و اجرای استخر و جکوزی دارای اهمیت می باشد تعمیرات و نگهداری استخر  در طول زمان استفاده و کاربری از استخر و سونا می باشد.

j2


موارد مهم در نگهداری استخر سونا و جکوزی

بعد از آب گیری استخر چند مورد از جمله دمای آب و نیز مواد شیمیایی آب مورد اهمیت می باشد . در استخر های عمومی ایران معمولا دمای آب استخر را بر روی ۲۹ درجه تا ۳۰ درجه سانتیگراد تنظیم می نمایند.
مواد شیمیایی که به آب استخر اضافه می کنند به ترتیب کلر ، سولفات آلومینیوم ( زاج ) و سولفات مس ( کات کبود )
می باشند.
بعد از آب گیری استخر کلیه پمپ های تصفیه استخر و پمپ گرمایشی آن را در حالت روشن قرار داده و اجازه می دهیم به مدت ۲۴ ساعت آب استخر از فیلتر ها عبور کند در طول این زمان اگر طراحی به صورت اصولی صورت گرفته باشد باید کل آب استخر ۴ بار از سطح فیلتر عبور کند و مواد اضافه خود و کدری ها را بر سطح سیلیس های فیلتر بگذارد. بعد از روشن کردن پمپ ها سیستم را چک می کنیم به این گونه که از هواگیری فیلتر تصفیه و مبدل های گرمایشی اطمینان حاصل کرده که آب استخر جریان کامل را داشته باشد و می تواند بعد از روشن نمودن پمپ ها به سطح استخر رفته و جریان آب را از پاشش نازل های استخر مشاهده نمود.


بعد از روشن نمودن پمپ ها نوبت به تزریق کلر به آب استخر می رسد

اگر از کلر پودری استفاده می کنیم باید کلر استخر را در یک بشکه با آب حل کرده و اجازه دهیم تا لرد کلر در کف بشکه ته نشین شود. این کار برای کلر های با پایه کلسیم در کلر است، تا بجای ایجاد شفافیت در آب، باعث ایجاد کدری و اصطلاحا دوغی شدن آب نشود.
بعد از ته نشین شدن کلر یک مایع تقریبا شفاف مایل به زرد به دست می آید . حال می توان این کلر را به آب استخر اضافه کرد. روش درست تزریق کلر به آب استخر توسط پمپ های کلر زن و دوزینگ پمپ ها صورت می گیرد. پمپ کلر زن را روشن میکنیم و اجازه میدهیم کلر به آب استخر اضافه شود و بعد به وسیله ی تستر مقدار کلر را اندازه گیری می کنیم . در زمان راه اندازی بهتر است مقدار کلر داخل آب را از حد مجاز به مدت ۱ روز بالا تر نگهداریم (۴PPM) این کار باعث از بین رفتن باکتری های داخل آب می شود ولی باید این نکته را توجه کنیم که در زمان استفاده شنا گران مقدار کلر محلول در آب نباید از PPM2 تجاوز کند زیرا باعث ایجاد حساسیت های پوستی برای شناگران می شود.
بعد از ۲۴ ساعت تست کلر را انجام داده و کلر آب را اندازه گیری می کنیم و دمای آب استخر را اندازه گیری کرده اگر به حد مناسب رسیده بودند می توانند شنا گران از استخر استفاده کنند.

برای مشاوره نگهداری و راه اندازی استخر با کارشناسان تام استخر تماس بگیرید

پیشنهاد ما برای راحتی وآسایش، استفاده از سیستم هوشمند ساخته شده توسط شرکت شاخص صنعت تام می باشد.

مواد مورد نیاز در نگهداری استخر


تست پی اچ (PH )

تست پی اچ استخر به گونه ای می باشد که از آب استخر نمونه برداری کرده و توسط قطره ph یا قرص RED پی اچ آب را اندازه گیری می کنیم. مقدار پی اچ آب استخر باید بین ۷.۰ تا ۷.۶ باشد در صورت بالا بودن این مقدار در حالت تست باید به آب استخر اسید خوراکی تزریق شود تا مقدار عددی آن به حد مجاز برسد. در صورت پایین بودن مقدار پی اچ آب استخر یا جکوزی باید از مواد قلیایی کننده آب برای بالا آوردن مقدار عددی استفاده نمود.
دلیل تزریق زاج (سولفات آلومینیوم ) به آب استخر و چگونگی روش تزریق آن به آب:
در صورت بالا بودن مقدار کدری در داخل آب استخر یا جکوزی برای بالا بردن راندمان کاری فیلتر های تصفیه می توان بعد از بکواش فیلتر ها محلولی از آب و سولفات آلومینیوم را در داخل ظرفی قرار داده تا مواد معلق آن ته نشین گردد.بعد از آن می توان این ماده را به آب استخر از طریق مکش حاصل در پمپ ها به سیستم به صورت منظم اضافه نمود . اگر محلی یا پمپ تزریقی برای این کار نداشتید در قسمت کلکتور های مکش یا استرینر پمپ های تصفیه معمولا یک گیج یا در پوش وجود دارد .آن قسمت که در خط مکش پمپ های تصفیه می باشد را باز کرده و یک شیر هم سایز آن را به همراه شلنگ می بندید. در زمانی که پمپ روشن باشد شیر را باز کنید یک حالت ساکشن ایجاد می شود به وسیله این ساکشن شما می توانید زاج حل شده داخل بشکه را به آب استخر تزریق کنید. این امر به صورت درست صورت میگیرد و زاج تزریق شده به آب استخر در اولین مسیر بر روی سیلیس های فیلتر می نشیند و یک حالت گس و چسبندگی بر سطح فیلتر ایجاد می کند . این حالت گس باعث جذب مواد معلق داخل آب استخر شده و قدرت فیلتر را بیشتر می نماید.
این امر علاوه بر بالا بردن قدرت فیلتر باعث ایجاد چسبندگی مواد معلق داخل آب شده و به دلیل چسبندگی مواد سنگین تر شده در کف استخر ته نشین می شوند. که می توان آن ها را توسط جاروی استخر بیرون کشید و استخر را از کدری های موجود پاک نمود.

b8


دلیل تزریق کات کبود ( سولفات مس)

زمانی که احساس کنیم دیواره استخر دارد به خود حالت جلبک زدگی می گیرد و در قسمت بند های کاشی ها سبزی مشاهده شود زمان آن است که به آب استخر مقداری کات کبود تزریق گردد تا جلبک داخل آب کشته شده و از بین برود در مواردی دیگر برای زیبا نشان دادن آب استخر آن را به آب تزریق می نمایند این امر باعث می شود که آب استخر آبی رنگ شده و زیبا شود. روش تزریق کات کبود هم دقیقا مشابه تزریق زاج به آب استخر می باشد.
در تزریق مواد شیمیایی به آب استخر باید به این نکته توجه کرد که مواد مختلف را باید با فواصل زمانی به آب تزریق نمود مخصوصا به این نکته باید توجه نمود که هیچ گاه کلر را هم زمان با کات کبود نباید تزریق نمود به دلیل این که این دو ماده به صورت شدید با هم واکنش داده و آب استخر را به شدت کدر می کند و این کدری به صورتی است که به سمت رنگ لجنی تغییر رنگ داده و مدت زمان زیادی طول می کشد که آب استخر به حالت اولیه خود باز گردد. یکی دیگر از نکات در زمان تزریق کات کبود این است که آب استخر نباید کدر باشد زیرا در این حالت باعث کدر تر شدن آب میشود و به جای آنکه آب زیباتر و بهتر شود تاثیر منفی می گذارد.
نگهداری استخر یکی از کار های مهمی است که اگر به صورت درست انجام نگیرد به دلیل اینکه این آب ها در تماس با انسان ها می باشد می تواند باعث ایجاد صدمات جبران ناپذیری گردد.
برای مشاوه رایگان و راهنمایی کامل می توانید با مهندسین این شرکت تماس حاصل نمایید.

j3

سوالات متداول نگهداری استخر

برای نگهداری استخر میزان استاندارد کلر باید چقدر باشد؟

میزان کلر استاندارد آب استخر می بایست بین ۱ الی ۲ ppm و همچنین ph آن بین ۷.۲ تا ۷.۸ باید باشد.

جهت نگهداری از استخر میزان قلیایی باید چقدر باشد؟

میزان قلیایی کل باید ۱۲۰ – ۸۰ ppm باشد.

چگونه باید از استخر نگهداری کرد؟

تنظیم سطوح قلیایی و ph استخر، بررسی اسید سیاونوریک ۲ در فصل، استفاده از کلر به منظور ضدعفونی و گندزدایی، بررسی مواد جامد و محلول حداقل یک بار در ماه

جهت مراقبت و نگهداری استخر شنا میزان ph باید چقدر باشد؟

بین ۷.۶ – ۷.۲

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

مقالات مرتبط

تام صنعت