بستن

سبد خرید شما خالی است.

روش های نگهداری انواع دیگ ها

روش های نگهداری انواع دیگ ها

۱۴, دی ۱۳۹۴ اخبار اخبار شرکت اخبار علمی مقالات آموزشی امیر کریمی

دیگ های چدنی و فولادی و نکات تعمیر و نگهداری

مشاوره رایگان


امروزه دیگ بر ۲ نوع چدنی و فولادی طراحی و ساخته می شوند که بنا بر ساختار تولید آنها در مصارف صنعتی استفاده می گردد .

از دیگ چدنی فقط در سیستم های حرارت مرکزی با سیال آب گرم استفاده می شود زیرا جنس آن چدنی بوده و در مقابل فشار بالا مقاومت زیادی نداشته همچنین قابلیت تنظیم فشار در آنها بسیار کم می باشد .

ولی از دیگ های فولادی می توان در سیستم های حرارت مرکزی با آب گرم ، آب داغ و  بخار استفاده نمود .

در مصارف خانگی یا جاهایی که نیاز به سیستم قوی ندارند استفاده از دیگ های چدنی توصیه می گردد و آن به این دلیل است که این دیگ ها ارزان تر و به صرفه تر می باشند . آنچه باعث شده که این دیگ ها در این نوع مصارف بهتربه چشم بیایند این است که : این دیگ ها پره پره بوده و جابه جایی آن ها آسان تر می باشد . همچنین در صورت خرابی یک پره می توان آن را با پره ای نوع تعویض کرد که این مسئله در مورد دیگ های فولادی کمی فرق می کند و هزینه های آن در تعمیرات بالا تر می رود.


دیـــــــگ چــــــــدنی


البته باید خاطر نشان کرد که دیگ های فولادی راندمان حرارتی بهتری نسبت به دیگ های چدنی دارند .دیگهای فولادی نیز در ۲ تیپ FIRE TUBE و WATER TUBE در بازار عرضه می شوند . این دیگ ها همانطور که از اسمشان مشخص است فولادی بوده و از فشار های پایین تا فشار های بالا مورد استفاده قرار می گیرند . البته هر دیگ متناسب با فشار مورد نظر خود دارای طراحی منحصر به فردی می باشد و بدنه و ساختار آن مناسب آن رنج کاری طراحی میگردد.


نکات قابل توجه در مورد دیگ ها

دریچه بازدید شعله در دیگ های بزرگ در ته دیگ است که از داخل آن می توان طول شعله و رنگ شعله را در داخل دیگ مشاهده نمود .شعله را باید طوری تنظیم نمود که به انتهای دیگ برخورد نکند ، شعله باید تا  طول دیگ بیشتر نباشد زیرا باعث سرخ شدگی در ته دیگ  می شود.

نکته مهم : اگر سختی آب گرفته نشده باشد و شعله تنظیم نباشد خسارت زیادی به دیگ وارد می شود .

رسوبات در لوله ها و بدنه دیگ ته نشین می شوند . اگر شعله مشعل تنظیم نباشد وبا بدنه تماس داشته باشد این رسوبات در جای گرمتر ته نشین شده و سخت می شوند . مهمترین عامل سوراخ شدن دیگ ها همین مسئله است ، زیرا حرارت زیادی جذب شده باعث سوراخ شدن جداره دیگ می شوند .


برای پی بردن به این مسئله که آیا دیگ ما دچار این حادثه شده یا نه ، باید  بعد از خاموش شدن مشعل از روزنه بازدید به داخل دیگ نگاه کرد ، نقاط سرخ و نورانی موجود در جداره و داخل دیگ گواه بر این است که دیگ ما دچار این حادثه شده است . این مسئله بیش تر در لوله های پایین تر اتفاق می افتد زیرا رسوبات پایین تر می باشند . علت اصلی سوراخ شدن لوله ها از محل رسوب و تنش دمایی ناشی از حرارت زیاد و آب سرد می باشد .

همچنین دیگ های فولادی یا چدنی که با مشعل گازی کار می کنند دوده ای قهوا ای در آن ها وجود دارد که با برخورد با آب باعث سوراخ شدن دیگ می شوند .

یکی از مسائل مهم در بهتر کارکردن دیگ و مشعل ، دودکش می باشد . دودکش ها باید ۱۰۰% عایق باشند . اگر ارتفاع دودکش زیاد بود برای جلوگیری از سرد شدن آن و مخلوط شدن بخار آب با گوگرد که باعث پوسیدگی می شود باید در بین راه یک هیتر گذاشت تا تعادل دمایی را حفظ کند .

همچنین نباید دمای دودکش بالاتر از ۲۰۰ درجه باشد زیرا دچار آلودگی و هدر رفتن انرژی نیز می شود . دمای کمتر از ۱۸۰ درجه نیز باعث میعان و ایجاد شدن رطوبت در داخل بدنه دودکش می شود این واکنش باعث ایجاد پوسیدگی در مسیر دودکش می شود .


سرویس ها:ممکن است روزانه ، هفتگی ، ماهانه یا سالانه باشد .

سرویس روزانه : دیگ های بخار معمولا باید هر ۶ ساعت یکبار بلودان (زیر آب زدن) بشوند .

دامنه سرعت در لوله ها هم از اهمیت خاصی برخوردار هستند .سرعت آب در مصارف مسکونی باید از ۷/.

تا ۵/. باشد . در مصارف صنعتی هم تا ۴/. هم مجاز است .


نکات :

اگر سایز لوله بزرگ شود ، صدا کم می شود .

یکی از عوامل ته نشین شدن مواد معلق در دیگ پایین بودن سرعت آب است .

شیر بلودان باید ربع گرد باشد چون هم مسیر را سریع قطع و وصل کند و هم باعث مکش می شود .

زمان بلودان دیگ بسته به اندازه آن چیزی حدود ۵ تا ۱۵ ثانیه می باشد که ممکن است از تایمر و TDS فرمان بگیرد و توسط شیر برقی باز و بسته کند .

سرویس فصلی :عمل دوده زدایی باید هر فصل انجام شود . این کار می تواند هم خشک اتفاق بیافتد و هم با آب ، البته باید ابتدا از تاید استفاده کرد و بعد با فشار زیاد آب به دوده زدایی بپردازیم .

نکات :مشعل از های پرشر  فرمان میگیرد و پمپ آب نیز از لو پرشر فرمان می گیرند که آیا دیگ آب دارد یا نه .

های پرشر دوم را برای ایمنی در سیستم قرار می دهند که اگر های پرشر اولی کار نکرد دومی مدار را در صورت خطر افزایش فشار قطع کند .در مرحله آخر نیز شیر اطمینان عمل میکند .

ss69

 

با تشکر شرکت شاخص صنعت تام(تام صنعت).

مشاوره رایگان

 

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

مقالات مرتبط

تام صنعت