بستن

سبد خرید شما خالی است.

روشهای شستشوی قسمت دود دیگ
دیگ بخار

روشهای شستشوی قسمت دود دیگ

۱۱, آذر ۱۳۹۵ اخبار علمی مقالات آموزشی مدیر سایت
جدول محتوای این صفحه hide

شستشوی قسمت دود دیگ

سوخت هایی که در دیگ ها استفاده میگردند بیشتر سوختهای گاز یا مایع (گازوئیل – مازوت ) هستند . این سوخت ها اصولا تولیده دوده یا خاکستر میکنند و خاکستر آنها دارای ترکیباتی خواهد بود که درسوخت ها وجود داشته و در موقع سوختن و ترکیب شدن با هم یا شرایط کوره به یک سری ترکیبات جدید تبدیل میگردند . به عنوان مثال گوگرد موجود در مازوت بصورت s بوده که با اکسیژن  ترکیب شده و به دی اکسید گوگرد تبدیل میشود و در مجاورت اکسیژن اضافی تبدیل به so3 میشود . هیدروژن موجود در سوخت با اکسیژن ترکیب شده و تولید آب میکند و این آب با so3 ترکیب شده و تولید اسید سولفوریک میکند که همین اسید سولفوریک باعث خوردگی لوله ها میگردد . نمی خواهیم در این مبحث به اصول خوردگی و شرایط آن بپردازیم و شرایط و انواع ترکیبات را عنوان کنیم بنابراین برمیگردیم به نحوه تمیز کردن دوده های دیگ :

b29


۱- روش مکانیکی

در این روش کلیه لوله ها باید توسط برس سیمی تمیز گردند،در بعضی جا ها اگر شرایط اجازه دهد از هوای فشرده نیز استفاده شود.

در این شیوه کثیف کاری زیاد خواهد بود ودر بویلر های واتر تیوب بخصوص در قسمت اکنوو مایزر کارغیر ممکنی است.


۲- روش شستشوی شیمیایی

در روش شیمیایی نیاز به محلول خنثی کننده و تمیز کننده برای حذف دوده و ترکیبات اسیدی همراه با دوده یا خاکستر را داریم.

محلول خنثی کننده عبارت از محلول کربنات دوسود سبک و ماده ضد خورندگی اسید و آب.

جهت تهیه آن به ازاء هر متر مکعب آب ۵۰ کیلو گرم کربنات دوسود سبک و ۳ کیلو گرم  ماده ضد خورنده اسید  را در یک مخزن ترکیب کرده و توسط پمپ میتوان دوده ها را تمیز و اسید آن را خنثی کرد.

 

دیگ بخار

 

 

مشاوره رایگان

 

مقدمه اسید شویی:

اسید شویی دیگ بخار کار خطرناکی است با توجه به اینکه قیمت دیگ های بخار بخصوص دیگ های واتر تیوب خیلی بالاست لذا از عزیزان تقاضا میشود زود دست به این کار نزنند و چند صباحی با شرکت های معتبر در این رشته همکاری کنند و در صورت کسب تجربه کافی دست به اسید شویی دیگ بخار بزنند.

 

توضیح اسیدشویی دیگ بخار:

شستشوی شیمیایی دیگ بخار به سه منظور انجام می گردد:

 

  • برای اسید شویی دیگ بخار نیاز به مواد زیر داریم:
  1.  کربنات سدیم
  2. فسفات تری سدیک
  3. دترژان بدون کف
  4. نیترات سدیم
  5. اسید کلرئیدریک
  6.  ماده خیساننده
  7.  آمونیم بی فلوراید
  8.  باز دارنده اسید

برای کنترل اسید شویی و برای جلوگیری از خوردگی بیش از حد در بویلر نیاز به آزمایش ترکیبات اسید خواهیم داشت که لازم هست مسلط به این آزمایشات باشیم چرا که اسید شویی صددر صد در سیستم خوردگی خواهد داشت.

اسید پایه که در دیسکلر استفاده شده است اسید کلریدریک میباشد . درست هست که به این اسید مواد بازدارنده اضافه میگردد ولی دیسکلر تحت شرایط آزمایشگاهی کنترل شده حدود ( ۲۰ )ppm خوردگی ایجاد میکند.

زمانی که اسید شویی یک بویلر انجام می شود خوردگی فلزات دیگ فراتر از این مقدار خواهد شد . بنابراین ما اسید شویی بدون خوردگی نخواهیم داشت و بهتر است که آب دیگ را به درستی طبق شرایط استاندارد نگهداری کنیم تا نیاز به اسید شویی نداشته باشیم.

جهت اسید شویی دیگ بخار بهتر است که دیسکلر از شرکت های معتبر تهیه شود و حتما در گالن های پلمپ شده باشد . در موقع خرید درصد اسید و ترکیبات آنرا درخواست کنید . زمان تولید و شرایطی نگهداری شده را بپرسید . چرا که اگر در شرایط مطلوب نگهداری نشده باشند ترکیبات دیسکلر خاصیت خود را از دست خواهند داد . بعد از اینکه اسید را به محل کار منتقل کردید دوباره اسید را ازمایش کنید .

با تشکر شرکت شاخص صنعت تام (tomsanat).

مشاوره رایگان

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

مقالات مرتبط

تام صنعت