بستن

سبد خرید شما خالی است.

صفر تا صد رنگ کردن استخر به همراه آموزش
رنگ استخر

صفر تا صد رنگ کردن استخر به همراه آموزش

۲۵, بهمن ۱۴۰۱ اخبار شرکت مقالات آموزشی مدیر سایت

استفاده از رنگ استخری به عنوان پوشش دكوراتیو استخر امری عمومی و اقتصادی ترین روش آب بندی استخر میباشد .

انتخاب رنگ استخری مناسب با پایه شیمیایی همگن با زیرکار استخر بسیار حائز اهمیت استبا توجه به لایه سیمانی در ساخت استخر بعنوان آخرین لایه پوشش سخت كاری استخر، میتوان از انواع رنگ های استخری استفاده نمود 

رنگ استخر

در ساخت استخر فایبرگلاس و استخر های فلزی و استخر های چوبی هر كدام به نوبه خود از همان متریال برای رنگ استخری استفاده میشود .

روش استفاده از رنگ های استخری بسیار آسان و سریع بوده و در صورتیکه عملیات رنگ آمیزی با دقت انجام پذیرد میتوان از آب بندی استخرتوسط رنگ استخری اطمینان حاصل نمود در صورتی كه استخر قبلا رنگ شده باشد باید توجه داشت قبل از اعمال رنگ جدید پایه شیمیائی رنگ قبلی بررسی گردیده و علت استهلاك آن مشخص شود .

قبل از اجرای رنگ جدید تا حد امكان  تمام رنگ های قبلی و نواحی پوسته شده و سست باید جداسازی شود و تمامی قطعات آسیب دیده استخر با چسب آب بندی استخر ترمیم شود .

در صورت وجود جلبك و رسوبات ناشی از راکد بودن آب استخر، باید پاكسازی شود و با اسید های مخصوص نسبت به شستشوی كامل استخر اقدام گردددر صورت وجود ترك های احتمالی و تبله نمودن سیمان میتوان از مواد مخصوص ترمیم استخر استفاده نمود .

باید توجه داشت هنگام اجرای رنگ استخر باید استخر در خشك ترین حالت ممكن بوده و شرایط جوی و محیطی و دمای زیرآیند استخر برای عملیات رنگ آمیزی قبلا پیش بینی شده باشد.

در اعمال برخی از اقسام رنگ استخر نیازی به خشك بودن كامل سیمان وجود ندارد و میتوان رنگ استخر را در حالت نم دار استخر اجرا نمودبا توجه به روش رنگ آمیزی و سلیقه ابزار مورد استفاده از جمله پمپ كمپرسور و غلطك و قلم مو میتوان رنگ استخر مناسب این ابزار را انتخاب نمود.

رنگ استخر

حائز اهمیت است بهترین روش اجرای رنگ استخر استفاده از قلم مو بوده و به تجربه ثابت گردیده است كه رنگ‌آمیزی توسط قلم مو بهترین نتیجه ممكن را در پی خواهد داشت.

در اجرای آب بندی اسخر با رنگ میتوان از انواع توری فایبرگلاس جهت تقویت لایه رنگ استخر استفاده نمودمهمترین عامل تخریب رنگ استخر معمولا وجود غبار و نم و رطوبت زیر كار میباشد.

با توجه به وجود رطوبت در بافت سیمانی و نشتی آب استخر، آب در بافت زیرین رنگ وارد شده و در انتها به صورت بخار میل به خروج از بافت سیمانی را دارد كه همراه با فشار بالا موجب بلند شدن و پوسته شدن رنگ استخری خواهد شد.

غبار موجود روی زیرکار نیز یكی از عوامل جداسازی و تبله شدن رنگ استخری میباشد. غبار روی سطح باعث ایجاد لایه نازكی می گردد كه اجازه چسبندگی كامل رنگ را به زیرکار نمیدهد  و در طی زمان كوتاهی موجب تبله شدن رنگ میگردد.

رنگ استخر

مهمترین و موثرترین عامل پوسته شدن رنگ استخری وجود آب و رطوبت پشت سازه استخر میباشدهنگام ساخت استخر اگر اجرای عایق رطوبتی استخر در قسمت بیرونی سازه مورد توجه قرار نگیرد آب با فشار منفی بالا میل به نفوذ به داخل استخر را می نماید كه همراه با آن رنگ را از روی سطح سیمانی جدا نموده و به صورت حباب و تبله و تغییر رنگ مشاهده میشودعموما در تمام مراحل ساخت استخر باید توجه ویژه ای به اجرای عایق رطوبتی استخر گردد تا از حیث اجرای رنگ استخری بتوان بهترین نتیجه را كسب نمود.

در انتخاب رنگ استخر باید توجه نمود كه انتظارات فنی از رنگ استخر پیش بینی شودمقدار فشار هیدرواستاتیك، شرایط یخبندان و سیكل های متناوب برودتی و حرارتی، نشت سازه، تنش سازه، عمر سازه، شرایط فیزیكی و مكانیكی سازه و سایر فاكتور های مهمی كه در یك سازه هیدرولیكی وجود دارد نیازمند انتخاب دقیق برای استفاده از یك نوع رنگ استخری مخصوص همان استخر خواهد بود.

 آموزش رنگ کردن استخر و نحوه اجرای آن

در این مقاله به طور کامل با نحوه اجرای رنگ استخر آشنا خواهید شد. مراحل را دنبال کنید تا بتوانید استخر خود را بدون کمک و به تنهایی رنگ آمیزی و نقاشی کنید. برای اینکه مراحل را بهتر انجام دهید مقاله را به ۳ بخش جهت رنگ کردن استخر تقسیم کرده ایم.

رنگ کردن استخر

مرحله اول: تخلیه آب

۱. آب استخر را تخلیه کنید

اگر استخر شما در فضای بسته و سرپوشیده است، میتوانید همین الان اقدام به تخلیه آب آن کنید. اما اگر استخر بیرون و در فضای باز است باید گوش به زنگ پیش بینی هواشناسی باشید. برای اینکه بتوانید فرآیند اجرای رنگ استخر را پیاده کنید به حداقل ۵ تا ۷ روز آفتابی با آب و هوای مطلوب نیاز دارید. اگر دما بین ۵ تا ۳۲ درجه هم باشد که عالی میشود. سپس از پمپ مرکزی استخر یا یک پمپ غوطه ور برای تخلیه آب استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که آب تخلیه شده به جایی غیر از اطراف استخر پمپاژ شود.

نکته:

مدت زمان تخلیه استخر بسته به نوع پمپ استخر و اندازه آن متفاوت است اما یک استخر متوسطی معمولا بادی ۱۴ ساعت خالی شود.

۲. درپوش های کف استخر را بردارید

معمولا استخرها یک یا چند درپوش پلاستیکی در کف خود دارند. زمانی که ارتفاع آب به حدود ۳۰ سانتی متر یا کمتر رسید میتوانید این درپوش ها را باز کنید. اگر در ارتفاع بیشتری آن ها را بردارید آب به خاک زیر و اطراف استخر فشار وارد میکند و ممکن است خاک کیفیت نگهدارندگی خود را از دست دهد. فشار هیدرواستاتیک ناشی از آب باعث نمی شود که استخر کاملا خراب شود همچنین میتواند باعث ترک خوردن دیواره های آن شود.

۳. کف استخر را جارو کنید

بعد از تخلیه کامل آب یک جارو یا طی برداشته و با دقت تمام کف استخر را جارو کنید. میتوانید از یک حوله ضخیم هم استفاده کنید. تمام لکه ها، تکه های رنگ خراب شده و …. را پاک کنید.

۴. با کاردک بخش های خراب شده را جدا کنید

برای اجرای رنگ استخر معمولا باید رنگ های خراب شده قبلی را کاملا از بین ببریم. بخش های خراب شده رنگ به صوت صفحات کوچک بالا می آیند، تمام این صفحات رنگی خراب شده، بتن یا کچ را با کمک کاردک و یا برس سیمی جدا کرده و جارو کنید.

۵. تمام سوراخ ها و فرورفتگی ها را پر کنید

هنگام اجرای رنگ استخر ممکن است متوجه شویم که استخر کمی سوراخ و چاله یا فرورفتگی دارد. اگر استخر شما چاله چوله و یا سوراخ های کوچک دارد باید پیش از رنگ کردن آن ها را پر کنید. برای اینکار سیمان و یا مواد دیگر که برای پر کردن سطوح استفاده میشوند خریداری کنید. بعد از پر کردن سوراخ ها، سطوح را صاف کنید.

برای مشاوره رنگ کردن استخر با کارشناسان تام استخر تماس بگیرید

مرحله دوم: تمیز کردن استخر تخلیه شده

۱. کل استخر را بشویید

در این مرحله کل استخر را با یک واشر قدرتمند و فشار بالا شستشو دهید. برای اینکار از یک شیر آب با فشار بالا استفاده کنید تا تمام آلودگی ها از کف استخر جدا شده و تمیز شود. سپس صبر کنید تا استخر خشک شود.

۲. شستشوی استخر با فسفات تری سدیم

استخر را با تری سدیم فسفات (TSP) پاک کرده و شستشو دهید. برای اینکار یک دستکش تمیز و عینک محافظ تهیه کنید. حدود ۳.۸ لیتری آب گرم را داخل یک سطل بزرگ بریزید. سپس ۱۲۰ گرم فسفات تری سدیم را به سطل آب گرم اضافه کنید. با کمک یک چوب آن را هم بزنید. یک جاروی بزرگ را داخل سطل کنید و تمام کف استخر را با آن بشویید.

۳. استخر را با هیدروکلریک اسید بشویید

فقط در صورت داشتن مهارت و دارا بودن تجهیزات ایمنی از هیدروکلریک اسید استفاده کنید. پاشیدن اسید به سطوح استخر باعث میشود که بهتر رنگ بگیرند و کیفیت رنگ اعمال شده هم بیشتر شود. هنگام استفاده از این اسید، باید از دستکش های مقاوم در برابر اسید، عینک ایمنی و یک دستگاه تنفس کامل (نه ماسک گرد و غبار) استفاده کنید.

این اسید خطرناک و خورنده است بنابراین اگر به خود اطمینان ندارید و تاکنون چنین کاری انجام نداده اید از این مرحله چشم پوشی کنید. و سایر مراحل را ادامه دهید. اما شرکت های تعمیر و نگهداری استخر معمولا برای رنگ کردن استخر این مرحله را حتما انجام میدهند.

۴. دوباره استخر را بشویید

با کمک یک شلنگ فشار قوی تمام سطوح استخر را دوباره بشویید تا کاملا آماده رنگ کردن استخر شویم.

مرحله سوم: بالاخره اجرای رنگ استخر

۱. اعمال اولین لایه رنگ با کمک رنگ استخر آکریلیک

رنگ را آماده کنید و بعد از اینکه غلظت آن را کاهش دادید با کمک یک فرچه نسبتا بزرگ شروع به رنگ کردن استخر کنید. البته قبل از هر چیزی تنها سطوحی که رنگش خراب شده را رنگ آمیزی کنید. شما باید بر اساس نوع رنگ فعلی استخرتان، رنگ جدید خریداری کنید. اگر رنگ استخر آکریلیک است، باید از همان رنگ بخرید. البته اگر رنگ استخر شما اپوکسی است شما هم باید از همان رنگ برای اجرای رنگ استخر استفاده کنید. اپوکسی در مقایسه با رنگ های دیگر ضخیم تر است.

۲. صبر کنید تا لایه اول خشک شود

بعد از اعمال لایه اول رنگ استخر حداقل ۲-۳ ساعت باید صبر کنید تا آن لایه خشک شود.

۳. اعمال لایه دوم رنگ استخر

بعد از ۲-۳ ساعت انتظار اکنون باید مرحله دوم اجرای رنگ استخر را انجام داد. رنگهای استخر آکریلیک معمولاً طی ۳ ساعت خشک می شوند و با لمس رنگ به دست نمیچسبد. اما رنگ های دیگر شاید کمی زمان ببرد تا خشک شوند. معمولا باید دو لایه برای رنگ کردن استخر کافی باشد. اما در برخی مواقع ممکن است نیاز باشد یک لایه دیگر نیز رنگ کرد. اگر این چنین شد، باز باید چند ساعت دیگر صبر کنید تا لایه دوم نیز خود را گرفته یا خشک شود.

۴. بعد از چند روز استخر را آب کنید

بعد از اتمام رنگ کردن استخر و اجرای آن باید حداقل ۳ تا ۷ روز صبر کرد تا رنگ کاملا از هر جهت آماده شود و مطمئن باشید که طی این چند روز آب وارد استخر نشود. اگر به صورت خیلی تصادفی باران بارید سریع روی استخر را بپوشانید. بعد از ۷ روز استخر رنگ شده و جدید شما کاملا آماده استفاده است و میتوانید آن را پر از آب کنید.

رنگ کردن استخر کار آسانی نیست

شاید در نگاه اول با خواندن این مقاله با خود فکر کنید که رنگ کردن استخر یا اجرای رنگ استخر چندان کار سختی نیست. شاید درست بگویید اما این کار هم رنگ و ابزار نقاشی نیاز دارد و هم اینکه نیاز به مهارت، تجربه و حوصله دارد. فرآیند اجرای رنگ استخر معمولا هزینه بر است و اگر شما کلی هزینه کنید تا مواد اولیه بخرید اما نتوانید رنگ کنید هزینه ای که کرده اید بی ثمر خواهد ماند.

اجازه دهید که شرکت های نگهداری و تعمیر استخر اینکار را برای شما انجام دهند. آن ها تمام امکانات لازم از لباس مخصوص گرفته تا بهترین متریال اجرای رنگ استخر. اگر شما در عرض دو روز اینکار را انجام میدهید آن ها تنها با یک روز کاری با بهترین کیفیت استخر شما را رنگ میکنند. شما میتوانید برای اجرای رنگ استخر خود با شرکت تام استخر تماس بگیرید تا ضمن گرفتن مشاوره رایگان به شما در رنگ کردن استخر کمک کنیم.

رنگ استخر دو جزئی (پلی آمید)

رنگ استخر  پلی آمید دو جزئی که بر پایه اپوکسی های مقاوم ساخته شده است این قابلیت را دارد که در مقابل فشارهای هیدروکسی بسیار بالا مقاومت نموده و با قدرت حدود ۱ مگا پاسکال برروی سطح سیمانی و بتنی اجرا شود.

رنگ استخری پلی آمید را می توان برروی انواع رنگ استخری اجرا نمود و عملا نیازی به جدا سازی کلید رنگ استخری قبلی وجود ندارد.

خاصیت آب بندی استخر توسط رنگ استخری پلی آمید بسیار مورد توجه سازندگان استخر قرار گرفته است .

محیط یک پارچه و غیر قابل نفوذ ایجاد شده توسط رنگ استخری پلی آمید می تواند از بروز رطوبت و نم در دیواره و کف استخر جلوگیری نماید.

رنگ استخری پلی آمید در دو نوع صنعتی و زینتی تولید شده که بر حسب مورد استفاده قابل عرضه می باشد عایق کاری استخر توسط رنگ استخری پلی آمید بسیار اقتصادی بوده و سریعاً قابل بهره برداری میباشد.

مشخصات

  1. رزین رنگی
  2. رنگ : به سفارش مشتری
  3. قدرت چسبندگی : بیش از ۸ مگا پاسکال
  4. قابلیت تحمل برودت و حرارت : ۳۰ – تا ۱۲۰ + درجه سانتی گراد
  5. زمان خشک شدن سطحی در° ۲۵ : حدود ۴۵ دقیقه
  6. زمان خشک شدن نهایی در °۲۵ : حدود ۳۶ ساعت
  7. ضخامت — ایجاد شده : حدود ۴۰۰ میکرون
  8. زیرکار مناسب : فلز و بتن و سیمان

موارد مصرف

  • مناسب استخر پرورش ماهی
  • ر مناسب استخرهای کشاورزی
  • آب بندی استخر های بتنی توسط رنگ استخری پلی آمید

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

مقالات مرتبط

تام صنعت