بستن

سبد خرید شما خالی است.

شیب بندی استخر
شیب بندی استخر

شیب بندی استخر

۲۵, بهمن ۱۴۰۱ اخبار اخبار شرکت اخبار علمی مقالات آموزشی مدیر سایت

 در ساخت استخر باید توجه داشت كه شیب بندی استخر به گونه ای تنظیم گردد كه آب درون استخر هنگام تخلیه به یك نقطه در كف استخر هدایت شود.

عدم رعایت این نكته میتواند موجب خسارات ناشی از تخلیه ناكافی آب استخر گردد. یكی از بزرگترین مشكلات عدم تخلیه آب باران و برف در فصل یخ بندان می باشد.

در صورتی كه شیب بندی مناسب برای كف استخر در نظر گرفته نشده باشد آب برف و باران در طول فصل زمستان در كف استخر باقی مانده و طی سیكل های متناوب برودتی منجمد میشود و عملا كارائی سیستم عایق كاری استخر را مختل می سازد.

شیب بندی استخر

یكی دیگر از معضلات عدم تخلیه آب استخر، به جا ماندن رسوبات و جلبك های معلق در كف استخر می باشد. این رسوبات كه حاوی مواد قلیایی و اسیدی می باشند به مرور زمان در بافت رنگ استخر نفوذ كرده و پس از مدتی مشاهده خواهد شد كه رنگ استخری دچار پوسته و تبله می شود.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان تام استخر تماس بگیرید

شیب بندی استخر باید چگونه انجام شود؟

عدم توجه به شیب بندی استخر در شرایط فنی حاد نیز منجر به شكست كل سازه هیدرولیكی و تنش های متناوب سازه هیدرولیكی میشود. نفوذ آب به علت تخلخل سیستم آب بندی استخر به درون دیواره هل و كف استخر منجر به آسیب دیدگی آرماتورهای درون بتن شده و عمل اكسیداسیون بسیار سریعی انجام خواهد گرفت كه در سریع ترین زمان باعث جداسازی آرماتور از بتن خواهد گردید و شدیدا سلامت سازه هیدرولیكی را با مخاطره مواجه میسازد .

سیستم آب بندی استخر عملا در مقابل تنش های شدید كه منجر به شكست اساسی سازه استخر شود مقاومت ننموده و نهایتا هزینه های گزافی برای بازسازی و تعمیرات استخر ضمنی آن بوجود خواهد آمد. شیب بندی استخر یكی از مراحل مهم در ساخت استخر می باشد كه می توان با رعایت اصول فنی و استفاده از متریال های مناسب از بروز مشكلات بعدی جلوگیری بعمل آورد.

شیب بندی استخر

شیب بندی استخر چه اهمیتی دارد؟

علاوه بر اینکه خرید تجهیزات استخر با کیفیت، تاثیر مستقیم بر کیفیت سازه استخر و ماندگاری آن دارد، مسائل دیگری نیز وجود دارند که در هنگام ساخت استخر حائز اهمیت است.

در ساخت استخر باید به شیب بندی استخر توجه ویژه ای شود. در صورتی که شیب بندی استخر به صورت صحیح و اصولی انجام شود تاثیر مستقیم بر سازه استخر دارد. برای مثال در صورت عدم رعایت اصول و استانداردهای لازم، کل سازه استخر ممکن است تخریب شود و سیستم آب بندی استخر دچار اختلال شود.

مهم ترین نکات اهمیت شیب بندی استخر، تخلیه آب استخر است. در صورت عدم توجه به نکات گفته شده خسارات زیادی به وجود خواهد آمد. از جمله بزرگ ترین مشکلات می توان به عدم تخلیه آب باران و برف در فصول سرد سال اشاره کرد.

شیب بندی استخر

مراحل شیب بندی استخر

شیب بندی استخر طبق اصول و مراحل خاصی انجام می شود که در ادامه این مراحل را خواهیم گفت:

رعایت اصول گودبرداری در زمین های شیب دار

در صورتی که استخر در زمین های شیب دار ساخته شود، توجه به شیب زمین بسیار مهم است. هر چه شیب زمین بیشتر باشد، رعایت برخی نکات فنی و طراحی بسیار حائز اهمیت است. در این مرحله می بایست شیب با توجه به ابعاد و میزان گودبرداری محاسبه شود و براساس نتایج گودبرداری انجام شود. نکته مهم دیگر در این شرایط توجه به محل رمپ خروجی ماشین آلات است که توصیه می شود در صورت امکان در سمتی که کمترین خاکریز انجام می شود احداث شود. توصیه ما به شما این است که از ساخت استخر در زمین های با شیب خیلی تند پرهیز کنید.

شیب بندی استخر

رعایت شیب بندی در دیواره ها و کف استخر

شیب بندی دیواره استخر باید با توجه به عمق، مخزن و نوع بافت خاک انجام شود تا بر اثر عوامل محیطی و رطوبتی ریزش و تخریب استخر صورت نگیرد. هر چه عمق استخر باشد، شیب دیواره ها ملایم تر شده و بافت خاک نیز متراکم تر می شود. همچنین امکان حفاری با شیب های تند هم می باشد. در صورت وجود خاکریز، دیواره های خارجی استخر باید همانند دیوار های داخلی از استحکام کافی و شیب اصولی برخوردار باشد.

شیب کف مخازن با توجه به طول آن و نوع سیال ذخیره شده محاسبه می شود. نکته ای که باید توجه داشته باشید این است که در محل نصب لوله های خروجی بهتر است که از حوضچه های ثانویه با شیب ملایم و عمق ۵۰ سانتی متری داشته باشید؛ تا برای تخلیه کامل و جلوگیری از ورود رسوبات و لجن به لوله با کف استخر، تراز استخر صحیح باشد و حوضچه استخر محل برای تجمع لجن و رسوبات باشد.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

مقالات مرتبط

تام صنعت