بستن

سبد خرید شما خالی است.

۶ فاکتور مهم و تاثیرگذار در طراحی و ساخت استخر ها
ساخت استخر

۶ فاکتور مهم و تاثیرگذار در طراحی و ساخت استخر ها

۳۰, تیر ۱۴۰۱ اخبار علمی مقالات آموزشی مدیر سایت

شاید در گذشته فرصت ها برای شنا کردن و یا لذت بردن از آب به اندازه امروز محدود نبود. در گذشته وجود آب های و رودخانه های روان فراوان و یا دریاچه های پر آب محیط خوبی برای آبتنی و گذران اوقات فراغت بود. و کمتر کسی به فکر ساخت استخر در باغ یا خانه خود بود. اما امروز همه چیز فرق می‌کند و آن امکانات و مواهب خدادادی دیگر در دسترس ما قرار ندارند. در ثانی پیشرفت شهرها و کمبود فضا نیز باعث شده که ما از طبیعت فاصله بگیریم. شاید به همین دلیل است که ما اکنون و در این زمان بیشتر از هر وقت دیگری به فکر ساخت استخر و فراهم کردن یک مکان کوچک مفرح در خانه، حیاط، ویلا یا باغ خود هستیم.

 اگر به تازگی به فکر داشتن استخر هستید و یا میخواهید طراحی و ساخت استخر خود را به کسی بسپارید حتما این مقاله را بخوانید. در این مقاله ۶ فاکتور مهم و تاثیرگذار در طراحی و ساخت استخر ها را با هم مرور میکنیم و شما دید بهتری نسبت به عوامل مختلف در اجرای استخر شخصی خود به دست خواهید آورد.

برای مشاوره ساخت استخر با کارشناسان تام استخر تماس بگیرید

۱-شکل هندسی

هیچ محدودیتی در ساخت شکل هندسی استخر وجود ندارد و میتوان آن را به هر شکلی که دوست دارید اجرا کنید. البته شکل آن باید متناسب با طرح و نمای کلی معماری بنای شما باشد. ما معمولا استخرها را به شکل مستطیل میبینیم، زیرا از قدیم ساخت، شیب‌بندی، تمیز کردن و حتی آب‌بندی آن آسان‌تر و کم هزینه تر بوده است. اما امروزه بدون محدودیت می‌توانید هر شکلی برای استخر خود متصور شوید. (فقط هزینه ها متفاوت می‌شوند)

ساخت استخر

۲- استایل و نما

تا یک یا دو دهه پیش معمولا عادت داشتیم که از بالا و تنها سطح استخرها را ببینیم . (یعنی تنها نما از بالا بود). اما اکنون همه چیز متفاوت است و سازندگان استخرها، ما را هر روز بیشتر شوکه می‌کنند. آن ها روی اغلب سطوح استخر میسازند، دیوارها را نازک کرده و حتی شفاف می‌کنند. کار تا جایی پیش رفته که روی سقف خانه ها و طبقات بالاتر و یا حتی روی کف شفاف نیز اقدام به ساخت استخر می‌کنند. چنین نماهایی نه تنها بر زیبایی استخر می افزایند بلکه شور و هیجان شنا کردن در آن ها را نیز افزای میدهند.

۳- موقعیت اجرا

مکان استخر نیز بسیار مهم است و باید بدانید که بهترین مکان برای احداث این محیط کجاست. بهتر است بدانید که بهترین مکان برای استخرها جایی است که:

  • تا آنجا که می‌شود در طول روز از نور آفتاب برخوردار باشد و سیستم روشنایی آن تنها در شب روشن شود.
  • نکته دوم در خصوص مکان استخر، حفظ حریم شخصی و خصوصی افراد است. استخر باید در مکانی باشد که در معرض دید دیگران نباشد.

ساخت استخر

  • و نکته مهم دیگر شناسایی جهت وزش باد است. استخرها معمولا نباید در جهت مسیر باد ساخته شوند. بنابراین جای را پیدا کنید که در معرض وزش باد نباشد.

۴- سایز

اندازه استخر نقش بسیار مهمی در طراحی و اجرای استخر ها دارد. متخصصان ساخت استخر باید بدانند که فضای شما چقدر است و باید دقیقا چه نوع استخری را برای شما پیاده کنند. معمولا برای پیدا کردن اندازه مناسب استخرتان باید سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • سایز و متراژ منزل، باغ یا حیاط شما چقدر است؟
  • تمایل دارید چه متراژی از زمین خود را به ساخت استخر اختصاص دهید؟
  • چند نفر یا چند شخص می‌خواهند از فضای استخری شما بهره ببرند؟
  • قصد اصلی شما از ساخت استخر چیست؟ ( آیا برای تفریح و ورزش است، برای استراحت یا درمان است و ….؟)

ساخت استخر

نکته:

از آنجایی که اندازه استاندارد استخر در اقلیم های مختلف با هم متفاوت است بهتر است پیش از اقدام به ساخت حتما با متخصصان این حوزه صحبت کنید.

۵. نوع سازه (متریال پایه در ساخت استخر)

سازه اصلی‌ترین مساله در خصوص پایداری استخر است. فاکتورهایی که در سازه استخر تاثیرگذارند معمولا شکل و عمق آن هستند. هرچند که اغلب افرادی که استخر دارند از سازه های معمول و ساده برای ساخت استخر خود استفاده می‌کنند، اما هستند افرادی که به سلیقه خودشان و یا توصیه مشاور سازنده استخر، سازه های مختلف و شکیلی را انتخاب میکنند. این افراد باید هزینه های بالاتری بپردازند. در واقع هرچه شکل و متریال سازه استخر پیچیده تر باشد هزینه ها نیز بالاتر می‌رود.

رایج‌ترین سازه های استخر معمولا از بتن ساخته میشوند. زیرا بتن هم مقاومت بالایی دارد، هم شکل پذیر است و هم هزینه های نسبتا کمتری در بر دارد. اما اگر بخواهیم سازه استخر را با ضخامت کمتر و در طبقات بالاتر مثل سقف یا تراس اجرا کنیم، معمولا از سازه های فلزی یا فایبرگلاسی برای ساخت استخر بهره میبریم. ( در کشورهای مدرن و حتی جدیدا در کشور خودمان نیز از انواع فلزی و فایبرگلاس استفاده میشود.)

ساخت استخر

۶- آب‌ بندی و عایق کردن

استخر باید از هر لحاظ آب‌بندی شود تا در هیچ نقطه ای نشت ندهد. در بازار سیستم های عایق بندی مختلفی وجود دارد که انواع مرغوب آن معمولا دارای ویژگی های زیر هستند:

  • باید در برابر نمک‌ها و انواع قلیاها مقاوم و بادوام باشد.
  • در مقابل تغییرات ناگهانی و سریع آب و هوایی و دمایی مقاوم باشد
  • قابل اجرا در محدوده های دمایی مختلف باشد
  • خاصیت چسپندگی داشته باشد
  • منعطف باشد
  • در برابر فاکتورهایی مثل ذفشار آب، ضربه و ساییدگی مقاوم باشد
  • بتواند روی ترک ها پل ببندد
  • و در نهایت در مقابل فشار و یا عوامل مکانیکی مقاوم باشد

نکته:

از آنجایی که اغلب استخرها با سازه های بتنی طراحی و به اجرا در میایند، برای آب بندی آن معمولا از افزودنی های مخصوصی استفاده می‌شود که به بتن اصلی اضافه می‌شوند تا مانع از نشست آب شوند. اما اگر با این روش به ساخت استخر اقدام کنیم، پس از آبگیری ترک‌هایی در سطح بتن ایجاد می‌شود. آب کم کم از ترکها عبور کرده و به آرماتور فولادی که پایه و اساس استخر هستند آسیب میرساند که موجب خوردگی جزئی تا شدید آن ها میشود. بنابراین امروزه برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقی از آبندی هایی پلیمری چسپنده یا FRP استفاده میشود که نه تنها عایق های بهتری هستند بلکه ماندگاری بالایی دارند.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

مقالات مرتبط

تام صنعت