بستن

سبد خرید شما خالی است.

۸ اشتباه مهلک در نگهداری استخر که بسیار رایج هستند

۸ اشتباه مهلک در نگهداری استخر که بسیار رایج هستند

۹, دی ۱۳۹۸ اخبار علمی مقالات آموزشی مدیر سایت

نگهداری استخر به روشی صحیح، نقش بسیار مهمی بر روی حفظ کیفیت آب دارد. و باعث می ‎شود که استخر در تمام طول فعالیت خود تمیز و پاکیزه باشد یا مشکل خاص و قابل توجهی را تجربه نکند. اما برخی از استخرها با وجود صرف هزینه‌های نسبتا بالا در خرید تجهیزات و تاسیسات استخر خود، در نگهداری استخر دچار مشکلاتی می‌شوند که ناخواسته کیفیت آب و رضایت مشتریانشان کاهش پیدا می‌کند. ما در این مقاله به معرفی ۸ اشتباه در نگهداری استخر خواهیم پرداخت که همه صاحبان استخرها باید بدانند و از انجام آن ها خودداری کنند.

۱. افزودن مستقیم شوک‌دهنده‌ها به آب استخر

شوک‌دهنده‌ها موادی تمیز و ضدعفونی کننده بوده که شامل ترکیبات کلر در خلوص بالا هستند. و از آنجایی که خلوص بالای کلر می‌تواند تاثیرات منفی مانند رنگ‌بری داشته باشد، نباید به صورت مستقیم به آب استخر اضافه شوند. افزودن مستقیم این مواد می‌تواند مشکلات زیر را به وجود بیاورد:

  • تغییر رنگ یا رنگ پریدگی لباس های سیاهرنگ به رنگ صورتی و سفیدرنگ به زرد
  • استخرهایی که با وینیل آب‌بندی شده اند، در حضور خلوص بالای کلر به راحتی و به مرور زمان دچار خوردگی و آسیب می‌شوند. این مشکل می‌تواند منجر به نشت آب از انواع استخرها شود.

نگهداری-استخر

نحوه صحیح اضافه کردن “شوک کلر” به آب استخر

بهترین کار این است که مواد نام‌برده را قبل از اینکه بخواهیم به آب استخر اضافه کنیم، درون یک سطل آب به شکل دستی حل کنیم. با این کار از غلظت کلر کاسته می‌شود و نگرانی از بابت تغییر رنگ نخواهید داشت.

۲. نادیده گرفتن بُرِس کشیدن بر سطوح در نگهداری استخر

هرچند که اکثر استخرداران همیشه آشغال‌ها و مواد اضافی را از استخرها جمع کرده و سطوح را تمیز می‌کنند، اما تعدادی از آن ها سطوح را برس نمیزند. برس میتواند به تمیزتر شدن سطوح و داخل استخر کمک کند. علاوه بر این، از رشد جلبک ها نیز پیشگیری میکند. بنابراین همواره باید از آن استفاده کرد.

نگهداری استخر

برای برس کشیدن به نکات زیر توجه کنید

ابتدا سطوح را جارو بکشید سپس بخش های زیر را با کمک برس تمیز کنید:

  • فضای پشت نردبان‌ها
  • حد فاصل بین سطح آب با دیوار (معمولا زودتر کثیف میشود)
  • تمام پله‌‎ها و جایگاه های نشستن
  • تمام گوشه ها

۳. بکاربردن جاروهای رباتیک جهت تمیز کردن استخرهایی که جلبک دارند        

امکان تشکیل و رشد جلبک در بسیاری از استخرها وجود دارد. به دلیل دشواری در تمیز کردن جلبک یا آلودگی های دیگر، برخی از صاحبان استخرها برای نگهداری استخر به شکلی موثرتر اقدام به خریداری جاروهای روباتیک می‌کنند. این جاروها به راحتی و با دقت بالایی به تمیز کردن استخر می‌پردازند. اما استفاده از این جاروها تنها در استخرهایی توصیه می‌شود که جلبک و خزه ندارند! دلیل این امر وارد شدن جلبک به فضای داخلی ربات و مسدود کردن فیلتر های آن است.

نگهداری-استخر

استخرهای جلبک دار را چگونه باید تمیز کنیم؟

بهترین راه در نگهداری استخر های جلبک دار تمیز کردن و زدون دستی جلبک ها است. برای این منظور ابتدا شیر فیلتر را در وضعیت (Waste) قرار داده سپس کار تمیزکاری را آغاز کنید.

۴. نادیده گرفتن سطح ph  آب استخر

از مهم‌ترین بخش‌های نگهداری استخر ارزیابی میزان ph آب و متعادل سازی آن است. همانطور که می‌دانید میزان pH هرچیزی، نشانگر میزان و سطح  اسیدی یا بازی بودن آن چیز است.  pH محدوده ای بین عدد ۰ تا ۱۴ دارد. اگر ph استخر عدد ۷ باشد یعنی آب استخر خنثی است. به عبارتی، آب در این وضعیت نه بازی است و نه اسیدی. اگر عدد ph کمتر از ۷ باشد ما می‌گوییم آب اسیدی است و اگر بیشتر از ۷ باشد می‌گوییم آب بازی شده است. و برآورد شده است که میزان ph چشم ما چیزی نزدیک ۷.۳۴  است. این یعنی فضای چشم ما تقریبا خاصیتی بازی دارد. از آنجایی که چشم ما حساس است باید ph آب استخر نیز نزدیک ph چشم ما باشد. بنابراین لازم است که آب استخر پی اچی بین ۷.۴  تا ۷.۶  داشته باشد.

نگهداری-استخر

۵. شستشوی بیش از حد فیلتر (بک واش فیلتر استخر)

موادی که در داخل فیلترها (شنی یا دیاتومه) کار فیلتراسیون آب را انجام میدهند طی فرآیند بک‌واش Backwash شستشو داده میشوند. در بک واش آب به صورت معکوس برگشته و وارد فیلتر میشود. طی این فرآیند بستر فیلتر تمیز شده و موادی که در داخل فیلتر گیر افتاده اند خارج شده و فیلتر می‌شوند. هرچند که انجام بک واش فیلتر از ضروریات نگهداری استخر است، اما نباید در انجام آن زیاده روی کرد. زیرا اشتباه در نگهداری استخر اینست که زیاده روی در اینکار موجب کاهش طول عمر ساختارهای فیلتراسیون شده و میزان هدررفت آب را نیز بالا می‌برد.

بهترین زمان بک‌واش در نگهداری استخر

بعد از اینکه یکبار اینکار را انجام دادید حتما گیج فشار فیلتر را مشاهده و عدد نشان داده شده را یادداشت کنید. (به طور معمول بازه منطقی این فشار ۱۰تا ۱۵ PSI است.) در مشاهدات بعدی هر زمان که فشار روی گیج ۱۰ واحد بیشتر از فشار یادداشت شده پس از بک واش قبلی بود، شما باید اقدام به انجام شستشوی مجدد فیلتر کنید.

نگهداری-استخر

۶. وارد کردن شوک کلر به استخر در طول روز

زمانی که کلر به استخر افزوده می‌شود به طور طبیعی به مواد آلاینده ای مانند آمونیاک ترکیب شده و به (کلرامین) تبدیل می‌شود. این ترکیب بوی ناخوشایندی دارد و تا حدودی باعث سوزش چشم و خارش پوست شناگران می‌شود. کلر موجود در کلرامین بی اثر است و دیگر کار ضدعفونی انجام نمی‌دهد. بنابراین لازم است برای تقویت کلر در برخی روزها به استخر “شوک کلر” وارد کرد.

از آنجایی که برای وارد کردن شوک به استخر از کلرهای ناپایدار استفاده می‌شود، بهتر است در هنگام شب به استخر شوک کلر وارد کرد. زیرا نور خورشید می‌تواند در هر ساعت حدود ۱PPM کلر را از میان بردارد. (درنتیجه شوک کلر در روز تقریبا بی اثر است)

۷. ناکافی بودن مدت زمان تصفیه استخر در طول روز

مدت زمان فعالیت پمپ و تصفیه آب در استخر رابطه مستقیمی با هم دارند. هرچه پمپ ها بیشتر فعالیت کنند قطعا روند آلودگی زدایی و تمیز شدن آب استخر نیز بیشتر شده و بهبود پیدا میکند. اما متاسفانه اشتباه در نگهداری استخر اینست که فکر میکنند باید مدت زمان روشن ماندن پمپ را کاهش دهند. اما منطقی تر آن است که پمپ را حداقل به مدت ۸ ساعت در طول روز باید روشن گذاشت. با این روند آب استخر (تمام آب) روزانه دست کم ۱ بار به صورت اساسی فیلتر میشود.

۸. انجام ندادن تست کیفیت آب به صورت هفتگی

در مبحث نگهداری استخر حتما و حتما باید به صورت هفتگی و طبق چک لیست کیفیت، بیشتر فاکتورهای تاثیر گذار در روند فعالیت استخر را ارزیابی کرد. بررسی تک تک این فاکتورها ضروری است و نباید هیچکدام را از قلم انداخت. زیرا ممکن است در درازمدت با مشکلات فنی اساسی روبرو شویم. گاهی اوقات در این بررسی های هفتگی ممکن است مشکلی را پیدا کرده و سریعا حل کنیم یا با پیشگیری از بدتر شدن مشکلی به حل آن کمک کنیم.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

مقالات مرتبط

تام صنعت