بستن

سبد خرید شما خالی است.

ساخت استخر بتنی؛ مراحل ساخت استخر بتنی + مزایا و معایب
استخر بتنی

ساخت استخر بتنی؛ مراحل ساخت استخر بتنی + مزایا و معایب

۲۲, بهمن ۱۴۰۱ اخبار علمی مقالات آموزشی مدیر سایت

چند سالی است که ساخت و ساز استخرها در کشور ما افزایش پیدا کرده است. برآوردها نشان می‌دهد که تمایل مردم ایران به ساخت استخر بتنی بیشتر از سایر استخرها مثل فایبرگلاس و ونیل است. تام استخر در این مقاله به بررسی معایب و مزایای ساخت و نگهداری این نوع استخرها می پردازد.

برای مشاوره ساخت استخر بتنی با کارشناسان تام استخر تماس بگیرید

مراحل ساخت استخر بتنی

  1. طراحی استخر
  2. گودبرداری استخر
  3. لوله کشی استخر
  4. آرماتور بندی استخر
  5. ساخت و نصب تجهیزات موتورخانه و برق کشی استخر
  6. بتن ریزی کف و دیواره ها و تراز بندی
  7. استراحت یا پخت بتن
  8. زیباسازی استخر

مرحله اول ساخت استخر بتنی: طراحی استخر

پس از اینکه مراحل ثبت پروژه و اخذ مجوزهای ساخت استخر بتنی انجام گرفت نوبت به طراحی استخر، تعیین ابعاد استخر و محاسبات مختلف است. این مرحله یکی از حساس ترین و البته مهم ترین مراحل ساخت استخر بتنی است که در صورت ذره ای اشتباه ممکن است تمام هزینه و زمانی که صرف این پروژه شده است را هدر دهد یا باعث افزایش هزینه ها شود.

برای مشاوره در زمینه طراحی استخر بتنی با کارشناسان تام استخر تماس بگیرید

مرحله دوم ساخت استخر بتنی: گودبرداری استخر

در این مرحله نوبت به گودبرداری و خاک برداری استخر می رسد که توسط لودر انجام می شود. پس از خاک برداری اولیه شکل کل استخر مشخص می شود.

گودبرداری استخر

مرحله سوم ساخت استخر بتنی: لوله کشی استخر

لوله کشی استخر با لوله های UPVC کاملا منطبق با طراحی انجام شده توسط مهندسین برای آبرسانی و تصفیه مناسب استخر انجام می شود.

مرحله چهارم ساخت استخر بتنی: آرماتور بندی

آرماتوربندی استخر طبق طراحی های انجام شده و همچنین نیاز استخر در این مرحله توسط متخصصین این حوزه انجام می شود.

آرماتور بندی استخر

مرحله پنجم ساخت استخر بتنی: ساخت و نصب تجهیزات موتورخانه و برق کشی

در این مرحله باید سیستم فیلتراسیون استخر و سایر اجزای الکتریکی سیم کشی شود. برای راه اندازه تجهیزات مربوط به تصفیه استخر، سیستم گرمایشی استخر، سیستم روشنایی استخر و … نیاز به یک منبع تغذیه مناسب است.

نکته: برق کشی استخر را تنها به دست یک فرد متخصص در حوزه برق کشی استخر بسپارید چرا که در صورت سیم کشی ضعیف استخر احتمال خطر آتش سوزی و برق گرفتگی بسیار زیاد است.

برای مشاوره در زمینه برق کشی استخر بتنی با کارشناسان تام استخر تماس بگیرید

مرحله ششم ساخت استخر بتنی: بتن ریزی کف و دیواره ها و تراز بندی

بتن ریزی کف استخر: برای بتن ریزی کف استخر باید بتن را به کف استخر بریزید تا دال پایین ایجاد شود. در این مرحله باید از بتن کافی برای ضخامت کافی کف استخر استفاده کنید که حداقل ۶ در ۱۵ سانتی متر است.

بتن ریزی دیواره های استخر: دیواره های استخر را با بتن اسپری کنید تا به طور کامل با بتن پوشانده شود. ضخامت بتن ها در دیواره های استخر نیز باید حداقل ۶ در ۱۵ سانتی متر باشد.

تراز بندی: در این مرحله باید بتن را با شناور بتنی صاف و مسطح کنید. در این مرحله شما نیاز به یک شناور دارید تا سطح و دیواره ها را صاف و مسطح کنید.

مرحله هفتم ساخت استخر بتنی: استراحت یا پخت بتن

پس از بتن ریزی دیواره ها و کف استخر و ترازبندی آن نیاز است که حداقل ۵ روز بتن را با یک ورق پلاستیکی بپوشانید تا بتن استراحت کند. در صورتی که پوشش پلاستیکی خوبی برای این کار ندارید می توانید روزانه ۳ الی ۴ بار سطح بتن ها را با آب از طریق شلنگ اسپری کنید تا از خشک شدن آن جلوگیری کنید.

مرحله هشتم ساخت استخر: زیباسازی استخر

مرحله آخر ساخت استخر بتنی زیباسازی استخر است که شامل مانند کاشی کاری، رنگ استخر و … است.

مزایای ساخت استخر بتنی

از جمله مزایای ساخت استخرهای بتنی عبارتند از:

ابعاد و شکل این نوع استخرها در اجرا قابل تنظیم هستند

استخرهای بتنی این امکان را به شما می دهند تا شکل استخر را به صورت دلخواه دربیاورید. این بزرگترین مزیت استخرهای ساخته شده از جنس بتن است. بنابراین چنین مزیتی برای کسانی که دوست دارند استخری عمیق یا بزرگ با مشخصات دلخواه داشته باشند بسیار ایده آل است.

ماندگاری بسیار بالایی دارند

مانند استخرهای فایبرگلاس، ساختار استخرهای بتنی فوق العاده بادوام است. برخی از خانواده ها در خانه سگ نگهداری می کنند و همواره نگران این هستند که سگ یا وسیله های تیز به فضای داخلی استخر آسیب بزنند. اما خوشبختانه درست مانند استخرهای وینیلی احتمال وارد شدن چنین آسیب هایی در استخر بتنی وجود ندارد.

معایب ساخت استخر بتنی

از جمله معایب ساخت استخر بتنی عبارتند از:

این نوع استخرها نیاز بیشتری به مواد شیمیایی دارند

شیمی آب موضوع دیگری در مورد استخرهای بتنی است. از آنجا که در صورت عدم نگهداری صحیح از استخر ممکن است جلبک ها در سطوح داخلی قرار بگیرند، مواد شیمیایی بیشتری برای ضدعفونی کردن و از بین بردن جلبک ها مورد نیاز است. از طرفی ضدعفونی کردن استخرهایی که جلبک دارند وقت زیادی میطلبد و نیازمند هزینه بالاتری است. علاوه بر این، بتن ماهیتی قلیایی دارد که دائماً pH آب استخر را افزایش می دهد و برای حفظ تعادل ph نیاز به افزودن منظم اسید دارد.

در کل هزینه بالایی دارند

در مقایسه با سایر استخرهای دیگر مثل استخر فایبرگلاس یا وینیل، استخرهایی که از بتن ساخته می‌شوند نه تنها هزینه ساخت بالاتری دارند، بلکه هزینه نگهداری از آن ها نیز بیشتر است. موارد زیر می تواند دلایل بسیار خوبی برای توجیه هزینه های بالای نگهداری از استخرهای بتنی باشند:

  • شستشوی آن ها دشوارتر است و نیازمند وقت و تخصص است (هر ۳ تا ۵ سال باید کاملا به صورت تخصصی شستشو داده شوند)
  • هزینه مواد شیمیایی به کار رفته در آن ها بالاتر است زیرا تمیز و ضدعفونی کردن آن ها دشوارتر است.
  • هزینه هایی بازسازی و تعمیرات استخر های بتنی نیز واقعا بالاتر است.

توجه: سازندگان این نوع استخرها توصیه می کنند که حداقل هفته ای یکبار کل سطح استخر را با یک برس تمیز کنید تا سطوح داخلی را از وجود هرگونه جلبک پاک کنید.

مشاوره رایگان طراحی و اجرای انواع استخر

سطح داخلی این نوع استخرها خشن است

سطح اغلب استخرهایی که از بتن ساخته شده اند ابتدا صاف است اما به مرور زمان خشن می شود و از حالت صاف بودن در میاید. چنین سطحی باعث می شود که فضا برای جلبک ها فراهم شود و به مرور زمان اگر نگهداری از استخر به خوبی صورت نگیرد، فضای استخر جلبکی میشود.

طولانی بودن پروسه ساخت استخر بتنی

برخلاف استخرهای فایبرگلاس و حتی استخرهای وینیلی که می توانند طی چند هفته تکمیل شوند، اتمام ساخت استخرهای بتنی سه تا شش ماه یا بیشتر طول می کشد. طولانی بودن پروسه ساخت این نوع استخرها به دلیل این است که تمام مراحل ساخت در محل انجام می شود. این درحالی است که استخرهای فایبرگلاس پیش ساخته هستند و تنها نیاز به نصب دارند. نمونه های وینیل نیز دوره ساخت نسبتا کوتاهتری دارند.

برای ساخت استخرهای بتنی نفرات بیشتری لازم است و به دلیل اینکه استخر در محل ساخته می شود، هم محوطه و فضای شما شلوغ میشود و هم ممکن است تا پایان کار خانواده کمی آزرده خاطر شوند.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

مقالات مرتبط

تام صنعت