بستن

سبد خرید شما خالی است.

چند راه‌حل منطقی برای کاهش مصرف انرژی پمپ تصفیه استخر
پمپ آب استخر

چند راه‌حل منطقی برای کاهش مصرف انرژی پمپ تصفیه استخر

۲۶, بهمن ۱۳۹۸ اخبار علمی مقالات آموزشی مدیر سایت

زمانی که از پمپ تصفیه استخر غیر استاندارد که راندمان کمی دارد و تنها با یک سرعت یکنواخت، آب استخر را تصفیه می‌کند استفاده شود، روزانه انرژی بسیار زیادی هدر می‌رود. علاوه بر این، فاکتورهای دیگری مانند روشن کردن پمپ آب استخر برای یک مدت طولانی، عدم ضدعفونی کردن آب و به هم خوردن تعادل شیمیایی آن، که همگی در ارتباط با پمپ استخر هستند، هر کدام به نوعی باعث هدر رفت انرژی کل در فضای استخر و تاسیسات استخر می‌شوند.

روش های منطقی زیادی برای پیشگیری از اتلاف روزانه انرژی از طریق پمپ آب استخر وجود دارد که یکی از آن ها استفاه از پمپ های بهینه شده مصرف انرژی است. اما این تنها روش نیست و در ادامه با ۹ روش اصولی دیگر در کاهش هدررفت انرژی در تاسیسات استخرها بیشتر آسنا خواهید شد.

۱. هرچه موانع بر سر مدار تصفیه آب استخر کمتر باشد، هدر رفت انرژی نیز کمتر است

یک مسیر لوله کشی فرضی را در نظر بگیرید. هرچقدر این مسیر صاف، راست و مستقیم تر باشد، جریان آب و مدت زمان حرکت آن نیز بیشتر خواهد بود و کار  استهلاک تجهیزات و قطعات الکتریکی بر سر مسیر آن نیز کمتر میشود. اما اگر مسیر لوله کشی پر پیچ و خم باشد و یا موانع مختلفی در مسیر باشد، جریان و مدت زمان عبور آب کاهش پیدا خواهد کرد. در این مسیر فرضی، سایز لوله و فیلتر موجود در مسیر میتوانند در سرعت و زمان جریان آب تاثیر داشته باشند. به این صورت که هرچه قطر لوله و سایز سیستم فیلتراسیون بزرگتر باشد، مقاومت کمتری در جریان آب ایجاد می شود و برعکس این قضیه نیز صادق است.

۲. تنها زمانی از پمپ آب استخر استفاده کنید که واقعا به آن نیاز باشد

هرچه پمپ تصفیه استخر کمتر و بهینه تر کار کند به طبع در بخشی هرچند کوچک از هزینه های نگهداری از استخر، صرفه جویی خواهد شد. اما توجه کنید که خاموش بودن یا کاهش بی دلیل استفاده از پمپ باعث افزایش بار فیلتراسیون خواهد شد. زیرا هرچه پمپ کمتر کار کند زحمت فیلتراسیون و ضدعفونی نیز بیشتر میشود. در بحث طراحی و ساخت استخر ها اغلب ذکر میشود که مدت زمان روشن بودن پمپ آب استخر دست کم ۸ ساعت در روز باشد. بر همین اساس زمانی که استخر بسیار پر استفاده است و یا هوا بسیار گرم است حداکثر تا ۱۶ ساعت میتوان پمپ آب را در شبانه روز روشن گذاشت. و به طور کلی مناسبترین بازه زمانی روشن بودن پمپ آب استخر میتواند ۱۲ تا ۱۵ ساعت باشد.

پمپ آب استخر

۳. به جای یک‌ سرعته بودن پمپ، از پمپی با سرعت‌های متغییر استفاده کنید

پمپ های با سرعت متغییر قابل تنظیم هستند و میتوان سرعت را در آن ها کاهش یا افزایش داد. به طبع هرچه سرعت کمتر باشد میزان ذخیره انرژی و هدررفت آن نیز کمتر میشود. در بازار تاسیسات استخر ، پمپ هایی در دسترس هستند که دارای چند سطح سرعت هستند و میتوان به صورت دستی سرعت پمپ را تغییر داد. خوشبختانه نمونه های دیگری نیز وجود دارند که به صورت هوشمند سرعت و جریان آب را تشخیص میدهند و در مواقع لزوم خودشان سرعت را کم و زیاد میکنند. و اینگونه تا حد زیادی در مصرف انرژی صرفه جویی میشود.

برآوردها نشان میدهد که خریداری و نصب پمپ های چند سرعته میتواند تا ۸۰ درصد در مصرف انرژی در تاسیسات استخر صرفه جویی کند. بنابراین حتی اگر قیمت خرید این پمپ ها بالا باشد به نفع شما و استخر شما است. زیرا در دراز مدت برای شما سرمایه گذاری بزرگی در کاهش مصرف سوخت خواهد بود.

۴. فیلترهای تصفیه کننده آب بزرگتری تهیه کنید

نوع فیلتر استخر تاثیر بسیار زیادی بر روی مصرف انرژی پمپ استخر دارد. متخصصان توصیه میکنند که برای استخرهایی که مایل به کاهش مصرف انرژی هستند از فیلترهایی استفاده شود که کارایی و بازده بسیار بالایی دارند و یا اینکه سایز بزرگتری دارند. فیلترهای دیاتومه از حیث کارایی و بازده بسیار مناسب و مقرون به صرف هستند. قدرت تصفیه و فیلتراسیون در این فیلترها بالا است و زحمت کار پمپ تصفیه استخر را کاهش میدهد. از طرف دیگر فیلترهایی که سایز بزرگی دارند بهتر از فیلترهای کوچک اقدام به فیلتراسیون میکنند و در عمل اینها هم کار پمپ آب استخر را کاهش میدهند.

۵. پمپ استخر خود را کوچکتر کنید

در انتخاب پمپ ها باید به دو فاکتور توان و ظرفیت آبدهی آن ها (دبی یا débit) توجه کرد. اگر به فکر صرفه جویی در مصرف انرژی پمپ در تاسیسات استخر خود هستید، حتما از پمپ هایی که از توان پایین اما ظرفیت آبرسانی بالایی برخوردار هستند استفاده کنید. برای مثال، در بین دو پمپ A  که دارای توانی ۱ اسب بخار و پمپ B با ۱.۵ اسب بخار، اگر ظرفیت آبدهی پمپ A بیشتر از B است حتما پمپ A را انتخاب کنید.

۶. سعی کنید از الکتروموتورهای پر بازده استفاده کنید

موتورهای کهنه، نه راندمان خوبی دارند و نه به صرفه جویی در انرژی کمکی میکنند. خوشبختانه امروه میتوان با کمی جستجو در بازار تاسیسات استخر الکتروموتورهای پربازده  و موثر (Energy Efficient) را تهیه کرده و جایگزین این موتورهای بدردنخور قدیمی کرد. فناوری های بکار رفته در این الکتروموتورها کارایی و عملکردشان را نسبت به موتورهای معمولی بالاتر برده و باعث شده در مجموع تا ۲۵ درصد در مصرف انرژی صرفه جویی داشته باشیم.

پمپ آب استخر

۷. برای کمک به کاهش مصرف انرژی از شیرهای کشویی استفاده کنید

مسیر ورود و خروج فیلتر استخر (چه فیلتر شنی چه دیاتومه) در کنار فیلتر استخر است. شیرهای نصب شده روی این فیلترها معمولا چند حالته است. اما اگر شما میتوانید خودتان نوع این شیرها را انتخاب کنید حتما از شیرهای کشویی (Slide Valve) استفاده کنید. زیرا در مقایسه با نمونه های چند حالته، این شیرها نسبت به جریان ورود و خروج مقاومت و عملکرد بهتری از خود نشان میدهند. برای صرفه جویی در مصرف انرژی میتوان از فیلترهای کارتریجی هم استفاده کرد که کلا شیر ندارند و یکی از مناسبترین گزینه ها برای سیستم فیلتراسیون در تاسیسات استخر هستند.

۸. همیشه و همیشه مواد شیمیایی را در حالت نرمال و در تعادل نگاه دارید

اگر مواد شیمیایی در تعادل با هم نباشند، فرآیند فیلتراسیون بیشتر میشود که نیازمند افزایش فعالیت و مدت زمان روشن بودن پمپ استخر میشود. اگر مواد شیمایی در تعادل باشند و فرآیند ضدعفونی کردن به خوبی انجام شود دیگر نیازی نیست پمپ تصفیه استخر برای مدت زیادی کار کند.

۹. تعدادی ضدعفونی کننده کمکی و یدک در دست و بال خود داشته باشید

هرچه مقدار مواد ضدعفونی کننده کمتر باشد، زحمت تصفیه آب بیشتر میشود. تصفیه کردن نیز یک پروسه زمانبر و نیازمند انرژی است. اما اگر مواد ضدعفونی کننده زیاد و متنوع باشند سیستم تصفیه کمتر کار میکند و بیشتر در حال استراحت است. درنتیجه هم راندمان آن بیشتر میشود و هم در مصرف انرژی پمپ استخر صرفه جویی خواهد شد.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

مقالات مرتبط

تام صنعت